tirsdag 11. mai 2010

De utfordringene hverdagen bringer

Som jeg skreiv i et innlegg for 3 uker siden,så skulle jeg ta meg i nakken & bare handle 1 gang i uken,skrive handleliste & skrive meny. Å jeg har vært kjempe flink om jeg må si det selv. Jeg har bare handlet en gang i uken,å ser at det blir MYE billigere enn 6 ganger i uka.
Jeg har også blitt mye flinkere til å lage mat fra bunn av. Jeg har aldri vært en person som har likt å laget middag. Jeg er mere av den som elsker å bake. Men nå lager jeg sauser fra bunn av,istede for å kjøpe pose. Så må si jeg er fornøyd! *klapp på skuldra te mæ*.
Menyen forrige uka så slik ut :
Mandag : Kjøttkaker m/potetmos
Tirsdag : Torskefilet m/potet & raspent gulerot.
Onsdag : Pølsegrateng
Torsdag : Kokt torsk m/potet & gulerot.
Fredag : Sweet&sour m/ris
Lørdag : Hjemmelaget pizza.
Søndag : Biff stroganoff gryte.
Mandag : Pannekake m/bacon.
Denne uken ser slik ut.
Tirsdag : Fiskeboller i hvitsaus m/potet & gulerot.
Onsdag : Lapskaus
Torsdag : Fiskegrateng
Fredag : Tur til Harstad,så da skal vi spise ute ♥
Lørdagen : Lasagne m/hjemmelaget loff.
Søndag : Kjøttkake m/makaronistuing,potet & gulerot.
Mandag : 17 mai,da kose vi oss med pølse,is og mere til.
Vi fant ut at beste dagen å handle på var mandagen. Gjerne litt utpå ettermiddagen/kvelden. Da er det lite folk,å man får gått i fred & i tillegg har spist middag først å ikke er sulten når man handler. Det er ikke en bra kombinasjon.
Prøver å få rutiner inn i hverdagen mest mulig,sån at ting skal gå mer eller mindre automatisk å det ikke skal bli så mye stress. ER det noen rutiner dere har som dere vil anbefalle at man bør prøve,som gjør hverdagen enklere?
Som jeg skrev på fredagen skal vi til Harsad,så da lurer på er det noen butikker jeg bare innom der som dere vet om??
Ønsker dere alle en kjempe fin dag!
Ha-en-vidre-fin-dag

3 kommentarer:

  1. Herlighet så flink du er:)
    Lur ide å handle på en mandag (kanskje)
    tenkte på godis og brus som jeg pleier og handle til helga, tror ikke det går bra å ha i hus hele uka.
    Ellers er du jo kjempe god som lager middag fra bunnen av hver dag.
    Lurt med meny
    Tror ikke jeg har noen gode ideer til deg.. heller endel å lære

    SvarSlett
  2. Så fint at det fungerer med ukemeny for deg :) Du er flink, stå på!! :)
    Vi handler og på mandag, eller lørdagskveld, lite folk og behagelig å handle....

    Har aldri vært i Harstad, kunne tenkt meg å reise dit en tur, men det blir litt langt :)
    God tur :)

    SvarSlett
  3. Ukesmeny er genialt! Her har det vært gjort hver uke siden januar, og det har spart oss for mange kroner. I tillegg blir middagene som regel mye bedre, da det er lett å falle for enkle løsninger, men ikke fult så gode og sunne, dersom man ikke planlegger. Og ALT lages fra grunn av! :) Men i motsetning til deg, så blir det handling to ganger i uken - mandag og torsdag. Uten bil, og med et stykke og gå, blir det mye å bære på hvis ikke.

    Kos deg og nyt både maten og pengene som er spart ;)

    SvarSlett

Du gjør dagen min ekstra god ved å legge igjen et spor eller to <3
Jeg var så plaget med spam fra anonyme,så jeg måtte ta vekk at anonyme kunne kommentere.
Vist du er anonym og lurer på noe,send meg en mail : christinamari.paulsen@gmail.com