onsdag 18. april 2012

Fødselshistorie | Midtimellomsøster

isabella nyfødt1isabella nyfødt2

isabella nyfødt3isabella nyfødt4

( jeg beklager kvaliteten på bildene,den gang da var ikke speilreflekskameraet min beste venn,så bildene blir så som så)


Mandag den 16 februar 2009 var da riene startet. De begynte på kvelden i 22 tiden. Storebror Sondre var lagt,så vi måtte vekke han å kle på han klær. Vi hadde avtalt med foreldrene mine om at de skulle passe han. Så vi kjørte med han & møtte de på halvveien. Stakkars storebror som ikke forsto noe. Det tar ca 15 min å kjøre dit,men jeg husker at jeg ikke likte disse humpene på veien. Når vi kom hjem målte vi riene,de var rundt 5-6 min mellomrom. Iogmed at jeg var flergangsfødene,kan ting gå veldig fort og føden vil gjerne at du skal komme inn til en sjekk. Vi avventet litt,men så ringte jeg til føden og avtalte å komme inn i 0100 tiden.
Da jeg kom inn ble jeg vist inn på undersøkelsesrommet der de sjekket åpningen,det var 3 cm åpning.  Jeg fikk komme inn på miljøstuen der ble det tatt CTG av magen. Lillesøster hadde det bare fint i magen,å desverre hadde riene roet seg ned. Vi ble spurt om vi ville overnatte på sykehuset,det var lite folk inne så vi kunne få sove i dobbelsengen på miljøstuen. Vi takket ja til dette,å la oss å sov i 0300 tiden. Jeg sov godt igjennom natten,å våknet ikke før kl var 0830
på morgen. Da begynte riene å ta seg opp,å da måtte jeg opp å stå når riene sto på. Mannen var kjempe god å ha,å knadde bak i korsryggen min.For det er der jeg får riene mine.
Riene kom med korte mellomrom,å var ganske intense. Men det gikk fint ann å puste seg igjennom de.
Kl 0943 gikk vannet og riene tok seg opp masse etter det. Iløpet av en times tid kom det mange rier,men jeg pustet meg fint igjennom det og det hjalp å stå/gå. Mannen brukte varme risputer til å kna i korsryggen når riene sto på. Dette hjalp godt på.
Når kl nærmet seg 1130 ble jeg lagt i sengen,for at de skulle få sjekke åpningen,da var det 8 cm. Jeg kjente en presstrang,men prøvde fortvilt å puste meg igjennom disse.. Iogmed at åpningen ikke var full,ville ikke jordmoren at jeg skulle presse.
Tiden gikk,riene kom og når kl hadde blitt 12,fortalte jeg at nå måtte jeg presse. Jeg klarte ikke å holde igjen lenger. Da ga jormoren min klarsignal om at det kunne jeg gjøre. Tror jeg presset ca 5 ganger,før Isabella ble født.Så den 17 februar 2009 Kl 1223 hørte vi første skriket og Isabella ble lagt opp på brystet mitt. Ei perfekt jente med 10 fingrer og 10 tær. Pappaen fikk klippet navelstrengen  Isabella ble veid og målt. 3190 g & 48 cm lang.
Jeg fikk 2 små rift som de spurte om jeg ønsket å få sydd,så jeg takket ja til det. Mens de sydde meg ringte jeg rundt til besteforeldrer,tanter,gudmødre osv for å fortelle den gode nyheten.
Når jeg var ferdig med å bli sydd,sto jeg opp fra sengen og kledde på meg klær.
Jeg var i kjempe fin form. Det kjentes virkelig ikke ut som jeg hadde født. Så la jeg & isabella oss ned i sengen og ammet. Jeg nøt synet av lille prinsessa mi som jeg var så forelsket i.
Jeg overnatte på sykehuset den natten og kl 1500 dagen etter ble både jeg & Isabella hentet av pappen å vi dro hjem. Hjemme ventet besteforeldre & en stk stolt storebror.

En helt magisk opplevelse & om 6-8 uker vil jeg få oppleve dette igjen. Jeg gleder meg stort!

10 kommentarer:

  1. Dette virka som en flott fødsel!! :) Håper neste blir like bra :)

    SvarSlett
  2. Det gikk jo veldig bra :) Håper det går like greit nå :)

    Første for meg kom med KS, mens nr 2 var ute på 3 timer fra riene startet, så er veldig kjent med det at det kan gå fort ja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det håper jeg også!
      Åja,ting kan gå veldig fort :-)

      Slett
  3. Dette høres ut som en drømmefødsel med lite smerter, eller så er du veldig flink til å pynte på det ;) Bare 5 press klarte jeg å henge meg oppi, det var jo helt utrolig!!! Begge mine jenter kom feil vei med hodet og da trengs det større plass, så pressriene varte mye lenger enn når jeg virkelig skulle presse. Første gang presset jeg i litt over en time og andre gangen i over 2 timer. Jeg synes det er spennende å høre om andres fødsler, det blir nesten litt terapi =) Så tusen takk for din historie! Ønsker deg masse lykke til med 3. fødsel, håper det blir en drømmefødsel <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt 2 veldig enkle fødsler. Begge mine 2 ble født uten smertestillende.
      Jeg har nok en ganske høy smerteteskel og det er jo forskjell fra person til person. Ja,det ble 5 press så var hun ute. Lå riktig vei og alt gikk veldig grett.
      Krysser fingrene for at denne fødselen blir like flott.
      Tusen takk <3

      Slett
  4. En herlig følelse når det er overstått, og babyen ligger i armene dine. Var veldig heldig med siste snuppa. Under 3 timer fra første rie til ho var ute. Heile 10 minutt på føden sammen med jordfaren fra nrk programmet Jordmødrene.

    Spennende å følge deg framover!

    SvarSlett
  5. Hoppas det går lika bra denna gång, mysig tid du har framför dig.

    Kram

    Lena

    SvarSlett
  6. Så nydelig historie! Jeg leste gjennom min også idag. Å syns det er helt utrolig at vi får en til. Var godt å lese din histore som gikk så lett.

    SvarSlett
  7. Høres ut som en drømmefødsel, rett og slett! Slike liker jeg lese om :D

    SvarSlett

Du gjør dagen min ekstra god ved å legge igjen et spor eller to <3
Jeg var så plaget med spam fra anonyme,så jeg måtte ta vekk at anonyme kunne kommentere.
Vist du er anonym og lurer på noe,send meg en mail : christinamari.paulsen@gmail.com